OBLIKE SODELOVANJA S STARŠI
Sodelovanje s starši je za doseganje želenih ciljev pomembno. Večletne izkušnje so pokazale, da količina in kvaliteta sodelovanja s starši pomembno vpliva na uspehe otroka, tako v programu Produkcijske šole, kot v nadaljnjem življenju. Zato obsežno sodelujemo s starši in sicer na štirih različnih vsebinskih nivojih:
- Razgovor s starši ob vpisu mladostnika v Produkcijsko šolo
Prvi razgovor s starši, ob vpisu mladostnika v Produkcijsko šolo, je namenjen posredovanju informacij o poteku, vsebini in ciljih programa Produkcijske šole ter pridobitvi ključnih podatkov s strani staršev – o preteklem šolanju in morebitnih aktualnih težavah mladostnika.
Starši morajo ob vpisu otroka izpolniti Vprašalnik za starše, ki mentorjem omogoča približno detekcijo vzgojnega stila staršev. S pomočjo odgovorov in v pogovoru s straši mentorji podrobneje spoznamo njihova vzgojna načela ter prepričanja o vzgoji. To omogoča definicijo implicitne logike vzgajanja ter lažje in kvalitetnejše delo z mladostnikom, hkrati pa predstavlja orientacijo za nadaljnje delo s starši.
Preverimo tudi, kakšna so pričakovanja staršev do programa Produkcijske šole in jim podrobno predstavimo, kaj lahko od programa pričakujejo, h katerim ciljem je naravnan program in kaj program mladostniku zagotavlja.
- Dnevni telefonski individualni kontakti s starši
Telefonski pogovori s starši običajno potekajo preko mobilnega telefona in se izvajajo na pobudo staršev ali mentorjev in so različno pogosti.
Cilj telefonskih individualnih pogovorov s starši je izmenjava pomembnih aktualnih informacij o mladostniku. To so lahko informacije o zamudah ali izostankih mladostnika, izmenjava informacij o plačilu prehrane, podatki o tem, da je mladostnik prejel nagrado ali o hujši kršitvi pravil.
- Mesečni individualni pogovori s starši
Za svetovalno/edukativne pogovore s starši so namenjeni mesečni individualni sestanki s starši, ki so po potrebi tudi pogostejši.
Cilji individualnih pogovorov s starši so:
– edukacija in svetovanje staršem glede vzgojnih ravnanj
– informiranje staršev o napredkih mladostnika na različnih področjih
– informiranje staršev o morebitnih težavah mladostnika v Produkcijski šoli
– povratne informacije staršev o napredkih mladostnika
Poklicno svetovanje in informiranje o možnostih za nadaljevanje šolanja mladostnika
- Mesečna edukativno/suportivna srečanja skupine za starše
V šolskem letu je organiziranih sedem do osem srečanj skupine za starše. Sodelovanje v skupini za starše je zaželeno, a ni obvezno. Delo v skupini je zasnovano tako, da imajo starši prostor za izražanje svojega mnenja in za aktivno sodelovanje. Vsebinski cilji srečanj so edukativne in suportivne narave. Starši prejmejo mapo z gradivi in vajami, s katerimi imajo možnost svoja spoznanja utrjevati tudi doma.
Vsebina edukacije je usmerjena na temeljne vzgojne teme:
o Cilji vzgoje, osnovne funkcije vzgoje, definicija vzgojnega stila
o Pohvala, nagrada: funkcija, oblikovanje realne pozitivne samopodobe, uporaba ustreznih tehnik nagrajevanja, trening
o Kritika, kazen: funkcija, uporaba ustreznih načini kritiziranja vedenja in kaznovanja, trening
o Zahteve, pričakovanja: funkcija, previsoka/prenizka pričakovanja, ustrezne zahteve in pričakovanja, trening
o Teorija sporočil, realna/nerealna sporočila, sporočila na osebo/vedenje; ignoriranje, trening
o Tehnike dajanja negativne povratne informacije, trening ustreznih načinov
o Poklicno informiranje, informacije o vpisnih rokih, posebnostih razpisa za vpis v srednješolske programe
o Evalvacijski piknik s starši.
Na suportivnem nivoju pa imajo starši možnost spregovoriti o vzgojnih dilemah ter izmenjati svoje izkušnje z ostalimi starši. Poskrbljeno je, da se starši na srečanjih počutijo dobro ter si ob obiskovanju skupine krepijo svojo starševsko avtoriteto in si ob novih konkretnih znanjih razvijajo občutek kompetentnosti v vlogi starša.
NAČELA SODELOVANJA S STARŠI
- Načelo sodelovanja
Na prvem, vpisnem razgovoru s starši se staršem predstavi program in da v podpis pogodba o sodelovanju med njimi in Produkcijsko šolo. S tem se tehnično zavežemo k sodelovanju.
- Načelo vzajemnega postavljanja vzgojnih ciljev pri mladostniku
S starši in mladostnikom se pogovorimo o njihovih pričakovanjih, o mladostnikovih pričakovanjih, o realnih zmožnostih in ciljih, ki jih lahko doseže mladostnik v času obiskovanja Produkcijske šole. Namen je vzpostavitev realnih pričakovanj in ciljev.
- Načelo vzajemne odkritosti in redne izmenjave pomembnih informacij o mladostniku
Od staršev se pričakuje, da posredujejo vse informacije v zvezi z mladostnikom, ki so pomembne za kvalitetno strokovno delo z mladostnikom.
Mentorji staršem redno (telefonsko, po elektronski pošti, na sestankih, na individualnih razgovorih) posredujemo informacije v zvezi z njihovim otrokom.
- Načelo delovanja v mladostnikovo korist
Mentorji pri delu z mladostniki delujemo v skladu s temeljnim ciljem razvijanja veščin in spretnosti, potrebnih za samostojno življenje v družbi drugih ljudi. Delovanje v smeri razvijanja mladostnikove samostojnosti pričakujemo tudi od staršev. Mentorji s strokovnostjo in kompetentnostjo presojamo o otrokovih koristih in v skladu s tem tudi staršem postavljamo določene zahteve.
- Načelo detekcije vzgojnega stila staršev
Osnovna strokovna vrednota dela s starši je zgodnje in natančno določanje njihovega vzgojnega stila, ki ga določamo:
– z vprašalnikom za starše, ki ga starši izpolnijo ob vpisu mladostnika v program
– s pogovorom na individualnih sestankih s starši (preverimo razmerje med uporabo pohval / nagrad, kritike / kazni in cilji / zahtevami / pričakovanji)
- Načelo korekcije vzgojnega stila staršev
Starše informiramo o funkcijah in namenih različnih vzgojnih področij in jim predstavimo ustrezne načine ravnanj ter izrazimo pričakovanje, da v skladu s tem ravnajo tudi doma.
Mentorji na individualnih sestankih spremljamo izvajanje sprememb v vzgojnih prijemih.
- Načelo krepitve starševske moči
Mentorji nudimo podporo staršem pri spreminjanju svojih prepričanj. Spodbujamo jih pri prevzemanju odgovornosti za vzgojo.